Tomma hus allas hus vid bostadsbrist

Som jag skrev i mitt förra inlägg finns i Stockholm 80 000 studenter men bara 13 000 studentbostäder. Som jag skrev bor jag i ett studentbostadsområde där lägenheterna alla är 22 kvm stora och kostar 3622 kr i månaden. Fastighetskapitalistiska firman Atrium Ljungberg äger husen och profiterar på de boende i området. Atrium Ljungberg ägs framförallt av dels Konsumentföreningen Stockholm, dels av de två familjerna Ljungberg och Holmström. Förra året drog företaget in 1 700 000 000 kr i hyror. (Källa.)

Mitt ibland träbarackerna till studentbostäder står en elegant villa. Under mina 13 månader i området har jag aldrig sett huset användas. Det står alltid tomt. Det lyser aldrig i något fönster, ingen passerar in eller ut, tittar man in genom fönstrena ser man att det knappt är möblerat. Även detta hus ägs av Atrium Ljungberg.

I mitt tycke är det en väldigt märklig motsägelse att studenter bor trångt till höga hyror (de studenter som alls har bostad) – alldeles intill ett rymligt, ståtligt hus som står oanvänt. Det verkar som att ägarna av huset inte hyr ut det. I så fall frågar man sig varför. Pressar man upp hyrorna i de fastigheter man hyr ut genom att låta vissa stå tomma? Jag vet inte. Men jag vet att huset skulle kunna komma till fan så mycket bättre användning. Det vore perfekt som ett gemensamt aktivitetshus för de 300 studenter som bor runtomkring det. Här skulle kunna finnas bibliotek, studie-/läsesal, kafé, gym, replokal, fest-/konsertlokal, ateljé/verkstad, övernattningsrum för gäster med mera, med mera – beroende på de boendes egna behov och önskningar.

Tyvärr bestäms ju inte användningen av stadens fastigheter demokratiskt. Tyvärr bestämmer inte flertalets praktiska behov, utan fåtalets ekonomiska begär. Istället för att främjas genom ekonomisk demokrati, begränsas vår frihet över våra liv av marknadens diktatur. Diktaturer är aldrig legitima.

/Emil
————————————————
Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver K2020 är ett misslyckande redan i förväg, Redaktionen skriver ”Lathund för svar på angrepp på riksdagslistan”, andread0ria skriver Ge fan i våra barn, Beatrice Ask!, loaderrorready skriver Analsenil – För den som tänker med röven, L. O. Kristoffer Ejnermark skriver Arbetarnas slit hamnar i direktörers fickor

För mer vänsterbloggar besök http://www.konfliktportalen.se.

2 kommentarer

Filed under Artiklar, Studentliv

2 responses to “Tomma hus allas hus vid bostadsbrist

  1. Pingback: Beatrice Ask vill hänga ut misstänkta « Andrea Doria

  2. Pingback: anarkisterna.com » Arkiv » Kafé 44, 7 april: Sober Living for the Revolution

Kommentera

