Propaganda istället för undervisning

Historiska institutionen förnekar sig sällan när det gäller att bekräfta den trista utsagan om livet på SU, som finns att läsa på affischen längst ned i inlägget. Nämligen att man ofta bjuds (borgerlig) propaganda snarare än saklig undervisning. Under mina år på Historiska har jag fått höra flera öppet fientliga påståenden om marxism från lärare och i kurslitteratur. Ett första smakprov var när man öppnade huvudboken för första terminen, läste en halv sida om ”The birth of Marxian Socialism”, och snabbt hade fått lära sig att marxismen är en religion.

Marx’s idea, that it was now the bourgeoisie’s turn to give to the socialism of revolutionary workers, appeared to many as a persuasive interpretion of humanity’s long development. Thus Marx pulled together powerful insights to create one of the great secular religions [min kursivering] of moderns times. (McKay, Hill, Buckler, Buckley Ebrey, Beck, A history of world societies (Boston 2007), s. 729.)

Så har det fortsatt. Oftast med raljanta kommentarer i förbifarten under föreläsningar. ”Det var marxisterna som tyckte det, hehe” – om klasskamp som en drivkraft för framväxten av stater. ”För är det planekonomi kan det ju per definition inte råda demokrati, eller hur?” – om socialdemokratiska överväganden i början av 1900-talet. Ibland med uppenbart illvilliga tentarättningar – jag fick nyligen sänkt betyg på grund av några meningar som kommenterades med ”fel!”: ”Regeringen [40-talets socialdemokratiska] rymde alltså ansenliga mått antikapitalism”, ”Det svenska aktiva tredje världen-engagemanget [under Palme] kan beskrivas som en ventil för att förlösa dels inslag av dåligt samvete över bristande internationell solidaritet och försvar av demokrati, dels en hämmad, nedhyschad utrikespolitisk debatt på hemmaplan.”, ”En stor del av den revolutionära vänster som förnyades och växte kring 1968 tog avstånd från Sovjet och stalinismen”. Varken jag eller kurslitteraturen håller med den liberala läraren, men men.

Det är egentligen okej med lärare och läroboksförfattare som öppet tar ställning, ibland mot ens egen historie- och samhällssyn. Självklart finns det såväl socialistiska som liberala och konservativa lärare, inget att förvånas eller uppröras över. Vad som gör mig besviken är när själva upplägget och ramarna för kurser påverkas, när det tycks som att institutionens ledning inte direkt anstränger sig för att vara neutral.

Nyligen avslutades en kurs om metod och teori på detta sätt. Istället för det avslutande seminarium som planerats, med den mycket intressanta rubriken ”Forskningsprocessens final: Förklara, jämföra, förmedla”, kastade studierektorn in ett mysigt besök på Forum för levande historia (FFLH) och deras av antikommunism och personlig hetsjakt präglade utställning om Kambodja. Som introduktion delades ett artikelhäfte ut med vulgärt Jan Myrdal-hån och andra ställningstaganden för FFLH, samt med en inklämd FFLH-kritsk artikel som tagits med för att författaren ”spydde så otroligt mycket galla över utställningen” och för att ”visa hur arg någon faktiskt kan bli över en sån här sak”. Självklart gick jag inte dit. Jag hade sett fram emot att diskutera genusteori, postmodernism, konstruktivism, hegemonibegreppet m.m. – som kursplanen lovat. Statlig antisocialistisk propaganda från Forum för levande historia/Sanningsministeriet, det klarar jag mig utan.

Se våra tidigare inlägg i ämnet:

Röda khmererna – barn av piskornas och bombmattornas välde

Sverige har fått ett Sanningsministerium

/Oskar

———————————————————————

Från Konfliktportalen.se: Johan Frick skriver Lagen om alltings inneboende ondska, loaderrorready skriver Inga pigor åt överklassen!, Bo Myre skriver Efterlyses: Bidrag till Embryozine #5, tusenpekpinnar skriver Robotavdrag!, Anders_S skriver När det gäller bostadspolitik tycks många förvandlas till pajasar, L. O. Kristoffer Ejnermark skriver Ökning av socialbidrag och hat mot socialsekreterare

För mer vänsterbloggar besök http://www.konfliktportalen.se.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Artiklar, Studentliv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s