Försämrad sjukförsäkring slår mot studenter

Högerregeringen förbereder ännu en regelförändring i sjukförsäkringen. Sjuk- och föräldrapenningen ska nu beräknas på ens tidigare inkomst och inte som nu på den förväntade inkomsten.

Studenter och nya på arbetsmarkanden är självklart dem som drabbas hårdast. Studenter har ju ingen inkomst , däremot pluggar man väl i hopp om att få ett fast och tryggt jobb? Men detta har inte gått in i huvudet på borgaralliansen. Regeringen fortsätter nu att sparka nedåt trots massiv kritik. Följden av borgarnas nya bluffarbetslinje är att de trygghetssystem som vi tillsammans byggt upp, inte är trygga längre. Kort och gott, nu riktar regeringen udden mot alla som behöver den tryggheten och raserar all välfärd de kan med ilfart!

Undrar om högern gnuggar händerna och lutar sig bakåt när de piskar in sjuka människor till arbete ända in i döden. Att läkare runt om i Sverige protesterar högt är inget som bekymrar dem i alla fall. Och nu är det studenterna som ska klämmas åt. Vi är ju redan bidragsberoende – det måste vara så borgarna resonerar – en belastning. Man säger att syftet med den nya förändringen är att minska möjligheterna för folk att begå försäkringsbedrägerier. Bakgrunden är alltså återigen en misstro mot välfärdssystemet, alla ses som potentiella fuskare och ska jagas med piska. Trots att de själva vet att det så kallade ”fusket” i sjukförsäkringarna har visat sig vara kraftigt överdrivet. Borgarna vet själva, att då fusk förekommer är det lätt att avslöja och beivra, utan att välfärden raseras. Regeringen fortsätter nu på sin välfärdsraseringslinje, som framträder allt tydligare. Den som inte kan tjäna sitt levebröd i borgarnas människofientliga system lämnas åt sitt öde.

Hoppas jag inte som student blir sjuk eller väljer att skaffa barn med min partner – för då jäklar ska jag straffas. Jag fuskar ju ändå bara. Enligt borgarna är jag alltså en bluff och en börda. Konstigt för jag känner mig inte som det. Däremot känner jag mig som en student som faktiskt vill göra något, kan göra det och gör det hela tiden. En sak ska jag fan ändra på, jag ska se till att byta regeringen till nästa val. Sen kan dem kalla oss studenter för fuskare. Snacka på bara borgare – för nu sparkar vi uppåt och det lika hårt som ni kör er välfärdsraseringslinje!

/Jessica

Från Konfliktportalen.se: vsfstockholm skriver Sjuk- och föräldrapenningen sänks. Studenter drabbas hårdast!, Kaj Raving skriver Nya sparkar mot de utförsäkrade, Anders_S skriver Israel bakom mord på Hamas-ledare?, Bo Myre skriver 7 – 13/3, Sthlm: Frihetliga feministfestivalen, kvinnopolitisktforum skriver What a way to make a living, loaderrorready skriver Humor från en sovande man

För mer vänsterbloggar besök http://www.konfliktportalen.se.

1 kommentar

Filed under Artiklar, Studentliv

One response to “Försämrad sjukförsäkring slår mot studenter

  1. Pingback: Halv seger för sopåkarna « Andrea Doria

Kommentera

