Exklusivt: intervju med Stockholms bästa Flamman-försäljare

Idag hade VSF Stockholm ett sedvanligt bokbord med kaffe, pamfletter, flygblad, affischering, kakor och allmänt häng. Men en sak var ny: vi sålde även veckotidningen Flamman på bokbordet.

I början låg de orörda, men när den före detta VSF-ordföranden Carolina Lindkvist anlände började de gå åt i en rasande takt. På mindre än en halvtimme sålde Carolina fem exemplar till helt utomstående personer. Detta är givetvis värt att lyfta upp till diskussion, när en nedslagen vänster klagar över hur omöjligt det är att nå ut med sina åsikter, är det viktigt att lära av dem som faktiskt lyckas nå ut. Därför har vi ställt några frågor till Carolina:

Varför är det viktigt att sälja vänsterns tidning till allmänheten?

För det första är det otroligt viktigt att visa att det överhuvudtaget finns en vänstertidning, som alternativ till den etablerade median. Dessutom skildrar Flamman en debatt som finns inom vänstern om det rödgröna samarbetet där man får en helt annan bild av processen än i mainstream-media. I Flamman lyfts de politiska frågorna fram, inte ett ständigt ältande om vilken allians som är mest enig. Flamman skildrar dessutom i högre utsträckning vanliga människors liv (till exempel fackliga konflikter), övrig media har ofta ett perspektiv helt färgat av Stockholms journalisters livsvillkor.

Många vänsteraktivister upplever det nog som meningslöst att köpa in Flamman och försöka sälja, vad har du att säga till dem?

All informationsspridning är bra, men lyckas man sälja sin information, är det en boost för självförtroendet. Man inser att man har något att säga som folk faktiskt vill höra. Dessutom drar man in pengar till tidningen och den egna organisationen – och det är tillsammans med medlemsavgifter den enda inkomstkällan som är helt på ens egna villkor. Vidare är det större chans att folk läser igenom en tidning om de köpt den, läsaren har tagit ett aktivt beslut, och det är alltid bättre än att bli påprackad ett flygblad. Till sist: ha inte dåligt självförtroende! Vi kan bygga upp en egen media, men då måste vi tro på oss själva.

Har du några tips på hur man kan sälja tidningar till allmänheten?

Var aktiv! Du kan inte bara lägga ut tidningen och hoppas att folk ska se den och intressera sig. Våga fråga, ”vill du köpa den här tidningen?” Tro på att den går att sälja. Du behöver inte älska allt som står i tidningen, men kanske finns någon artikel du kan lyfta fram som extra intressant? Se till att ha en rik variation av saker på bordet i olika prisklasser, om man ser att en person tycker att böckerna är för dyra, är det perfekt att erbjuda en tidning för tio kronor som ett billigare alternativ. Slutligen, köp inte in för många tidningar och ha realistiska mål, det är roligare och mer peppande att sälja slut än att ständigt stå med överblivna buntar.

/Olle

————————————————————————————————-

Från Konfliktportalen.se: L. O. Kristoffer Ejnermark skriver Män som hatar kvinnor – i teater och film, Anders_S skriver Göteborg – europas coolaste stad?, loaderrorready skriver Veckans Varning, herman skriver Vad handlar Gategate om?

För mer vänsterbloggar besök http://www.konfliktportalen.se.

Annonser

3 kommentarer

Filed under Aktivitetsrelaterat, Artiklar, Bildreportage, Debatt inom vänstern

3 responses to “Exklusivt: intervju med Stockholms bästa Flamman-försäljare

  1. Pingback: Större fusk inom Piratpartiet | Jinges Web och Fotoblogg

  2. Dacke

    Är inte de här argumenten märkligt lika de som George Lukács radar upp i slutet av Historia och Klassmedvetande? 😉

  3. Pingback: Vad lönar sig för kvinnor? Utbildning eller könsbyte? «

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s