Jag klarar inte av den jävla pressen.

Jag har jobbat på jobb som anses vara de tyngsta som finns i Sverige. Men jag har aldrig känt mig så pressad som jag ibland gör i mitt liv som stressad student. Fy fan vad jag hatar den studentikosa skittillvaron.

Vad är det då som är så jävligt? För det första är det fattigdomen. Nu har jag förvisso lite sparpengar sen jobbtiden. Men jag har varit pank, alltså helt luspank. Jag vet hur det är och jag vill aldrig dit igen. Man känner sig smutsig, skamlig. Man har ingen rätt att hävda sig, ingen plats i världen. Att leva ett liv där man går back är ett ständigt stressmoment som är på gränsen till olidligt.

För det andra är det att alltid ha så många bollar i luften. Man är ALDRIG ledig. Har man suttit och varit duktig med en grej i ett par timmar, så blir man ändå stressad när man tänker på allt man inte fått gjort under denna tid. Man får panik, blir paralyserad, och får ingenting gjort.

Det värsta är att dagens svenska studenter tacklar pressen genom att tortera sig själva ännu mer. Jag tror att vi har långt kvar till de masskamper som pågår här och var nere på kontinenten, men en bra början vore ju att svenska studenter slutade att växla upp i tempo så fort de mår dåligt, och istället börjar söka stöd hos sina kamrater.

Andra bloggar som berör studenters situation, ur olika perspektiv: Malin Dalborg, Apple Rain, Skogsblomma, inabina.

/Olle

6 kommentarer

Filed under Artiklar, Studentliv

6 responses to “Jag klarar inte av den jävla pressen.

  1. Fick syn genom knuff.se att jag blivit länkad. Är det en automatisk länkning eller har du länkat mig? 🙂

    Kan ju inte annat än att hålla med i allt det där ovan. Får ju ångest bara att bli påmind om det…

  2. en till fattig en...

    Man kan känna igen sig….Sjukt då att man läser om studenter som vill sänka studiemedlen (!) för att vi skulle vara ”bortskämda”, de utgår ju ofta från sig själva och många är unga och har föräldrar som kan backa upp dem ifall det skulle krisa. Samt vissa har turen att ha extrajobb.

    Måmga vill jämföra med andra länder där det från början är svindyrt att studera på högskola söker sig oftast de välbärgade. Så avsaknaden av studiemedel spelar mindre roll.

  3. vsfstockholm

    ina-bina: Nej, länken var högst manuell 🙂

    /Olle

    • Är du en läsare kanske…? Visste inte att det framgick så pass mycket i bloggen, om hur fruktansvärt livet som fattig student kan vara…

      • vsfstockholm

        Nja. Har varit inne på den någon gång, och när jag skrev denna post tog jag med den i ett axplock av bloggar som jag tycker har någon form av beröring 🙂

        /Olle

  4. Carolina

    Ja det där självhatet som en del studenter ägnar sig åt, att vilja sänka studiemedlen, det är verkligen sjukt. Tänk om en pensionär eller sjukskriven skulle skriva massa insändare om att man har alldeles för mycket pengar, folk skulle bli galna. Vem är det man försöker fjäska för genom att vilja sänka sin egen och sina kamraters levnadsstandard?!

Kommentera

