Betyg, en vidrig kontrollmekanism.

För några dagar sen fick vi tillbaka våra hemtentor. Jag fick B och blev så klart glad. Jag blev inte bara glad för att jag skrivit en bra uppsats, utan för att jag även beräknat precis vad som skulle gå hem att skriva, trots att jag inte hade pluggat alls tillräckligt inför tentan.

Jag valde nämligen att prioritera att tentant hade en snygg och korrekt notapparat, ett akademiskt språk samt en klar disposition – detta framför att producera tankeväckande analyser.

I samma veva som jag fick mitt betyg fick jag reda på att väldigt många av mina kurskamrater kuggade. Folk som är minst lika smarta som mig och som har pluggat betydligt mer fick alltså ett betyg som var fyra nivåer under mitt. Hur är det möjligt?

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att mina kurskamrater åkt dit på just den punkt där jag har fått så mycket gratis  av tidigare erfarenheter – de har inte framställt sina svar i enlighet med de rådande akademiska normerna och har inte det språk som krävs för att framställa sig som analytiskt skarpa. Vilka är det som inte från barnsben fått lära sig att utrycka sig på ett så förmedlande och falskt sätt som krävs för en godkänd universitetstenta?

Det handlar så klart om ”klass” (jag har i skolan fått lära mig att skriva det inom citationstecken). De nya flergradiga betygen syftar till att kontrollera så att ingen osnuten arbetarungdom skall tro att hon har en analytisk förmåga, speciellt inte om hon kommer med nån kaxig rinkebysvenska till universitetsområdet.

Istället för att hjälpa alla de kids som på sistone sökt sig till den högre utbildningen, gör man med den nya betygsskalan allt för att jaga bort dem.

För att bryta denna utveckling krävs det att alla vi studenter som inte har en akademisk disciplin med oss från innan när vi kommer till universitetet, inte satsar allt för att komma ikapp de duktiga studenterna och sedan skita i våra kamrater som sitter i samma sits senare. Vi som gått igenom hårda och förnedrande erfarenheter för att lära oss vad akademisk framställning egentligen handlar om, måste stötta våra kamrater som är nya på universitetet och som piskas hårt på fingrarna för att de inte förstått att skriva efter järnhårda rigida akademiska normer. Vi måste få dem att förstå att det inte är deras tankar eller analyser det är fel på, det är den kapitalistiska akademin.

/Olle

(ps. här förs en debatt om kunskap som kan vara intressant för den som tyckte att detta inlägg var läsvärt ds.)

1 kommentar

Filed under Artiklar

One response to “Betyg, en vidrig kontrollmekanism.

  1. avantivideo

    Jag läste någonstans att ECTS-skalas nu ska slopas – hört nåt om det?

Kommentera

