Vem vågar säga the M-word?

Idag hade vi lektion om slavhandelns hemskheter under den tidigmoderna perioden, det vill säga kolonialismen. Jag trodde att det skulle vara mycket intressant och antecknade som en dåre. Rent faktamässigt var också föreläsningen späckad och pedagogisk. Det var bara en sak jag undrade, varför användes aldrig ordet ”rasism” som en av orsakerna till att det var möjligt att förstöra livet för 10 miljoner människor? Det kommer väl senare, tänkte jag.

Men när föreläsaren skulle försöka skapa någon form av analytisk diskussion undrade jag om det var universitetet eller gymnasiet jag befann mig i. Diskussionen inleddes med föreläsarens fråga: bör vi be om ursäkt för att våra förfäder betett sig så illa mot Afrikas befolkning? Alla som räckte upp handen argumenterade engagerat för att det där har ju inte vi nån del i, ska vi skämmas för något som hände hundratals år sedan? Detta höll föreläsaren med om.

Jag började succesivt koka av ilska och räckte till slut upp handen, trots min bestämda uppfattning att påtvingade ”diskussioner” inom akademin till sina väsen är tramsiga. ”Jag tycker att det intressanta med slaveriet är vilka effekter det har på dagens samhälle, att dagens Europa är genomsyrat av rasism och att detta såklart har med vår historia att göra”. Tystnad. En kille bredvid mig visar med kroppspråket att han blivit rejält uppretad av mitt inlägg. Föreläsaren: ”Tack för era synpunkter”. Slut på föreläsningen.

Alltså, vi hade en en timme lång föreläsning om slaveri och kolonialism, och ordet rasism användes inte en enda gång. Istället beskrevs det som något dåtidens européer fick för sig att ta till i girighet. Det var väl någon kung där och någon handelsman där som var lite väl pengakåt helt enkelt, inget vi kan göra något åt ändå…

Jag drar mig till minnes en gubbe som har skrivit en hel del om slaveriet, som dessutom levde när det existerade i utbredd form. Han menade att slaveriet var en väsentlig del i uppbyggningsfasen av ett samhälle som behövde en utvecklad varuproduktion, men som ännu inte hade format den klass som av egen kraft kunde gå till fabriken och producera handelsvarorna. Kort sagt att slaveriet var en nödvändig del i övergångsfasen mellan feodalism och kapitalism. Jag vågar dock inte nämna gubbens namn, jag vill ju inte bli utstirrad på nästa föreläsning. Nästa gång ska jag räcka upp handen och säga att slaveriet var ett dumt påhitt som några få taskmörtar tog till av ren personlig girighet, vilket får stå för dem och inga andra. Det känns mycket bättre.

/Olle

3 kommentarer

Filed under Artiklar

3 responses to “Vem vågar säga the M-word?

  1. Vlad

    Bra skrivet. Sluta inte ifrågasätta. Att konflikten kommer upp skakar liv i åtminstone en hjärna i salen åt gången.

  2. vsfstockholm

    olle: Nej. Varför skulle det vara det?

Kommentera

